Slimmer werken,
blije klanten

Wat is RPA?

RPA staat voor Robotic Process Automation en is een nieuwe ontwikkeling die organisaties helpt om hun processen nog meer te digitaliseren. Fijn van RPA is dat er geen grote aanpassingen nodig zijn in de IT systemen van een bedrijf. De software bootst simpelweg een fysieke medewerker na. Vervolgens worden virtueel alle muis- en klikbewegingen van een echte medewerker nagebootst. Hierdoor kan een veelvoud aan echte medewerkers worden gesimuleerd.

Wanneer gebruik je Robotic Process Automation?

RPA is uitermate nuttig bij grote volumes van zich herhalende administratieve processen. Het loont dan zeker om een RPA software robot hiervoor te bouwen of aan te schaffen. Je kan hierbij onderscheid maken tussen Unattended en Attended robots. De eerste zijn eigenlijk virtuele medewerkers, die fysieke medewerkers ondersteunen. Denk dan bijvoorbeeld chatbots die op vele websites zijn geïnstalleerd. Deze voeren het inventarisatiegesprek met een klant, waarna een vaste medewerker het overneemt, zodat deze de diepte in kan gaan.

Unattended robots aan de andere kant werken helemaal autonoom en voeren op de achtergrond automatisch en virtueel diverse processen uit. Bijvoorbeeld als jij je aanmeldt voor een nieuwe zorgverzekering, dan maakt de robot al documenten waaronder bijvoorbeeld een polis, aan.

Nu zelf aan de slag met RPA

Stel nu dat je zelf aan de slag wilt met RPA, hoe doe je dit dan? Het belangrijkste is dat je de juiste processen selecteert. Daarnaast is het minstens zo belangrijk om de medewerkers wiens werk je wilt laten robotiseren goed betrekt. Door middel van een training kan je hen laten ervaren wat RPA is en wat de voordelen zijn voor hen. Op deze manier kan je een hoop gezeur en weerstand voorkomen. Hier vind je een compleet stappenplan om RPA in te voeren.