Slimmer werken,
blije klanten

Wat is Lean nou precies?

De Lean methodiek is een veel gebruikte methode voor het verbeteren van je processen. Door deze methode toe te passen werkt je organisatie Lean. Maar wat houdt dit dan in? Want wat is Lean nou eigenlijk? En hoe helpt Lean je organisatie? Dat leggen wij allemaal in deze blog uit.

Wat is Lean?

De letterlijke betekenis van Lean is ‘‘slank’’. Dus met Lean maak je je organisatie slank? Tja, dat klinkt misschien nog steeds een beetje raar. Betekent dit dat je minder medewerkers hebt? Nee! In deze context betekent ‘’slank’’ het ‘‘slanker’’ maken van je processen. Dit betekent dat je alle verspillingen binnen je bedrijfsprocessen (zo veel mogelijk) gaat elimineren. En wat zijn verspillingen dan? Dit zijn werkzaamheden binnen een proces die geen waarde toevoegen voor de klant. De vraag die je tijdens het elimineren van verspillingen moet vragen is namelijk: ‘’Voegt deze activiteit binnen het proces waarde voor de klant toe?’’. Is het antwoord hierop ‘’ja’’? Mooi zo! Dan mag deze stap blijven. Is het antwoord ‘’nee’’? Dan moet je kijken of het een Business Value Added stap is of een Non Value Added:

  • Customer Value Added: dit zijn werkzaamheden binnen een proces die waarde voor klanten toevoegen en waar ze bereid zijn om voor te betalen. Deze hoeven niet geëlimineerd te worden.
  • Business Value Added: dit zijn werkzaamheden waar klanten niet bereid zijn om voor te betalen, maar die wel nodig zijn om de organisatie draaiende te houden. Deze kun je niet volledig elimineren, maar je moet ze wel proberen te minimaliseren.
  • Non Value Added: dit zijn werkzaamheden die én geen waarde voor de klant toevoegen én niet voor de organisatie. Deze kun (en moet) je wel elimineren.

Boek nu jouw Lean training

Dit kunnen verspillingen zijn op acht verschillende gebieden, zoals transport, voorraad of wachttijden. Door deze verspillingen vervolgens allemaal te elimineren werk je efficiënter, behaal je een hogere productiviteit en verminder je doorlooptijden. Dat klinkt wel aantrekkelijk toch?

Dus om het even samen te vatten. Wat is Lean nou precies? Het is het proces van het elimineren van verspillingen om zo je bedrijfsprocessen slanker (en efficiënter) te maken. Dit wordt gedaan aan de hand van de 5 Lean-principes: waarde, waardestroom, flow, pull en perfectie.

1. Waarde

Bij dit eerste principe stel je de klant centraal. Hiervoor stel je de vragen: ‘‘Wie is mijn klant?’’ en ‘‘Wat wil mijn klant?’’. Dit zijn belangrijke vragen omdat het bij Lean dus draait om het toevoegen van waarde voor de klant. Dit betekent dat je dat (deel van een) proces waar de klant voor wil betalen behoudt. Maar om dit te kunnen bereiken moet je uiteraard wel weten wie je klanten zijn en wat zij willen. Dit bekent niet dat je alleen dat doet waar zij werkelijk om vragen. Soms zijn juist de nieuwe innovaties succesvol omdat je daarmee een verlangen van de klant vervult waarvan zij wellicht niet eens wisten dat zij die hadden.

Wat is Lean?

2. Waardestroom

Bij dit principe ga je inzichtelijk maken hoe je processen en activiteiten binnen deze processen eruitzien. Hierbij ga je kijken welke activiteiten wel waarde voor de klant toevoegen en welke niet. Vervolgens moet je dus kijken of dit wel noodzakelijke activiteiten voor de organisatie zelf zijn of dat zij eigenlijk voor niemand waarde toevoegen. Een veel gebruikte methode om dit in kaart te brengen is het uitvoeren van een waardestroomanalyse (een Value Stream Map). Je kunt het ook met Process Mining doen.

Wat is Lean?

3. Flow

Hier ga je vervolgens aan de slag met het elimineren van de gevonden verspillingen. Hierdoor hou je alleen de processtappen en activiteiten over die werkelijk waarde toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld onnodige tussen- en eindvoorraden tegengaan en kun je ervoor zorgen dat fouten binnen een proces niet aan de volgende processtap worden doorgegeven. Aangezien je processen er nu heel anders uit kunnen zien is het van belang dat je de activiteiten en stappen die overblijven goed op elkaar afstemt om voor een natuurlijke flow te zorgen. Zo voorkom je het ontstaan van bottlenecks of opstoppingen en zorg je dat het eindproduct zonder tijdsverlies bij de klant terechtkomt.

Wat is Lean?

4. Pull

Misschien dat je nu denkt ‘’De verspillingen zijn klaar, dus wij toch ook?’’? Maar dan moet ik je helaas toch nog even teleurstellen. Nadat de verspillingen zoveel mogelijk geëlimineerd zijn, moet je er namelijk nog voor zorgen dat er geen nieuwe verspillingen ontstaan. Dit doe je aan de hand van ‘’Pull’’: je begint het proces pas wanneer een klant hier een signaal voor geeft. Op deze manier produceer je alleen wanneer er een vraag van de klant binnenkomt: doe alleen dat wat nodig is, wanneer het nodig is. Wanneer de klant dus ergens om vraagt en er een uitstroom van een bepaald product is dan weet je dat je hier een nieuwe voorraad van nodig hebt. Zo limiteer je de tussen- en eindvoorraad.

Wat is Lean?

5. Perfectie

Zodra je alle verspillingen hebt verwijderd en ervoor hebt gezorgd dat er geen nieuwe kunnen ontstaan is het tijd voor het streven naar perfectie. Dit is een heel belangrijk principe binnen Lean en houdt in dat je het elke dag een stukje beter (wil doen). Blijf continu bezig om processen te verbeteren en probeer niet in oude gewoontes terug te vallen. Dat is namelijk een gevaar dat altijd op de loer ligt en hier moet je goed voor op je hoede zijn. Dus ook al loopt je proces nu goed, blijf zoeken naar verbeteringen!

Wat is Lean?

Dus, hopelijk heb je nu antwoord gekregen op de vraag ‘‘Wat is Lean?’’. Samengevat is Lean een methode waarmee jij je processen verbetert door verspillingen zo veel mogelijk te elimineren. Zo verhoog je de klantwaarde en werk je efficiënter.

Wil jij de vraag ‘‘Wat is Lean?’’ toch nog iets uitgebreider uitgelegd krijgen? Dat is geen probleem natuurlijk. Wij geven meerdere trainingen waarin dit uitgebreid naar voren komt. Je kunt ook contact met ons opnemen voor overige vragen.

Ook interessant:

Volg ons op LinkedIn (we delen onze artikelen met je)

Of deel het in je netwerk: