Slimmer werken,
blije klanten

Tips voor je verbetertraject

Wanneer je een verbetertraject start wil je graag dat deze succes heeft. Hierbij is het belangrijk om structuurgericht te werk te gaan. Het is handig om dan een soort tool of handleiding te hebben. Dit zorgt ervoor dat het proces van het verbetertraject overzichtelijk blijft. Binnen de Lean Six Sigma is precies zo’n handleiding of tool ontwikkeld. Deze heet de DMAIC verbetercyclus en vergemakkelijkt je vebetertraject. In deze blog leer je hoe je de DMAIC verbetercyclus kan inzetten voor een succesvol verbetertraject.

Tip voordat je begint

Zorg er allereerst voor dat je het verbetertraject samen met een team uitvoert. Zo kunnen jullie elkaar aanvullen. Ga je alleen aan de slag? Dan kan het zijn dat je (belangrijke) informatie uit het proces gaat missen. In de praktijk ligt deze informatie vaak afdeling overschrijdend. Daarnaast creëer je draagvlak als je samenwerkt aan een oplossing.

Stap 1, de define-fase:

Allereerst breng je het probleem in kaart en bepaal je de doelstelling. We noemen dit ook wel het bepalen van de ‘scope’ van het traject. Wie is de klant en wat wil de klant? Wie zijn de stakeholders? Vervolgens stel je een team samen en informeer je de organisatie. Je kunt hier meerdere tools voor gebruiken. Voorbeelden zijn: de kano-analyse, stakeholdersanalyse, project charter.  Het gebruik van een Stakeholderanalyse | Bureau Tromp – YouTube

Stap 2, de measure-fase:

De basis voor verbeteren is: weten hoe je er nu voor staat. Je identificeert de verspillingen en waarde in het proces door het te visualiseren. De Value Stream Map is een goed voorbeeld van hoe je dit visueel kunt maken: Value Stream Map | Bureau Tromp – YouTube . Verder heb je onder anderen Customer Journey Mapping.

 

Stap 3, de analyze-fase:

In de vorige fase heb je een aantal x-en uitgewerkt. Tijd om deze verder te onderzoeken! Welke van deze x-en hebben invloed op de doelstelling en hoe groot is deze invloed? Je toetst de door jouw gestelde hypothese(n) bijvoorbeeld met de 5x Why, de Fishbone of Ishikawa. Zo ziet het Ishikawa diagram eruit (Fishbone model) | Bureau Tromp – YouTube

Stap 4, de improve-fase:

Als je in een bepaalde sleur zit ben je je er niet van bewust dat je met verandering juist veel kunt verbeteren. In de Improve-fase ga je de oplossingen voor de belangrijkste oorzaken implementeren en testen. Voorbeelden van tools om dit te doen: brainstormen en value stream map.

Stap 5, de control-fase:

Nu de nieuwe processen geïntroduceerd zijn, wil je de doorgevoerde veranderingen vasthouden. Je wilt natuurlijk niet in het oude gedrag terugvallen. Het doel is een continue verbetering, dus je stelt jezelf de volgende vragen: Hoe zorg ik dat (nieuwe) fouten in het proces op tijd worden gesignaleerd? En hoe kan ik blijven innoveren? Tools die je helpen om te blijven verbeteren zijn de control chart en control plan.

Stap 6, de Project Charter:

In de Define-fase maak je een Project Charter. Dit is een document waarin je de doelstellingen voor een project vastlegt. Zorg ervoor dat je deze Project Charter er gedurende het hele traject bijhoudt en bijwerkt met nieuwe kennis en informatie. Het geeft de juiste focus. Doe je dit niet, dan heb je kans dat je afdwaalt en al gauw door de bomen het bos niet meer ziet.

 

Wil je meer leren over Lean six sigma voor verbetering in je bedrijf? Check dan een van onze trainingen.

Heb je vragen?  Wij helpen je graag op weg. Stuur een mail naar info@bureautromp.nl en we zorgen dat een consultant contact met jou opneemt. Of bel: 0302270000