Slimmer werken,
blije klanten

Perfect verbeteren met een verbetermanager

Veel organisaties doen een poging om Lean toe te passen in het dagelijkse werk. Eerst begint je team over Lean te leren en daarna starten jullie vol goede moed met het toepassen van de theorie in de praktijk. Dit gaat een tijdje goed, maar op een geven moment vervaagt het naar de achtergrond. Zonder dat je het echt door hebt wordt iedereen weer opgeslokt in de dagelijkse hectiek en het verbeteren van de organisatie belandt weer onderaan het lijstje met prioriteiten. Dit is iets waar veel organisaties mee worstelen. De vraag is alleen, hoe voorkom je dit? Eén van de oplossingen is een verbetermanager.

De oplossing: een verbetermanager

Een verbetermanager is een persoon centraal binnen een organisatie die ondersteuning biedt bij het continu verbeteren en begeleiden van Lean werken. Deze ondersteuning kan bijvoorbeeld gegeven worden bij een verbeterproject of bij een lijnfunctie (denk aan een verbetermanager die ervoor gaat zorgen dat de klantenservice verbetert).

Lean opleiding

De werkwijze van een verbetermanager

Een verbetermanager begint met het definiëren van een stip op de horizon en zet daarna concrete stappen om dat te bereiken. Binnen een Lean organisatie, wil je dat iedereen precies weet hoe hij of zij iedere dag kan bijdragen aan het succes van de organisatie. Een verbetermanager zorgt daarom voor een koppeling van operationeel niveau met strategisch niveau. Denk hierbij aan welke verbeterprojecten opgepakt moeten worden om effectief bij te dragen aan de visie van een organisatie. Een veel gebruikte tool om dit aan elkaar te koppelen en te visualiseren is een Hoshin Kanri. De verbetermanager kan op basis hiervan prioriteiten stellen en daarmee aan de slag gaan.

Vervolgens moeten deze prioriteiten op alle niveaus besproken worden om er mee aan de slag te gaan. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een dag- of weekstart. Veel organisaties, afdelingen of teams beginnen de dag/week met een gezamenlijk moment, om te bespreken wat er goed is gegaan en wat niet. Hierin worden de KPI’s en doelstellingen met elkaar besproken, en is een afwijking een indicator om een verbeterproject op te starten.

Medewerkers worden enthousiast

Een verbetermanager heeft met name een actieve rol in het enthousiasmeren van de medewerkers om met verbeterinitiatieven en ideeën te komen. Medewerkers zijn op de hoogte van de problemen en zitten vaak vol met allerlei goede ideeën en initiatieven waar je naar moet luisteren als verbetermanager. Dit is ook wel het top-down en bottom-up principe. Een medewerker moet de ruimte voelen om actief een bijdrage te kunnen leveren aan het continu verbeteren van de organisatie. De verbetermanager heeft in dit alles een faciliterende en ondersteunde rol.

Hoe begin ik met verbeteren?

Ben je ook gemotiveerd en wil je jouw organisatie verbeteren? Weet je niet waar je moet beginnen en kan je wat hulp gebruiken? Onze consultants kunnen jou professioneel begeleiding geven met een Lean Operational Excellence Quick Scan (OPEX). Zo kan je straks zelf aan de slag met het doorvoeren van verbeteringen op de goede manier. Neem hiervoor contact met ons op. Lees hier meer over onze trainingen.