Slimmer werken,
blije klanten

Lean process mapping slim inzetten

Wel eens gehoord van lean process mapping? Zo niet, lees dan snel verder! Met deze tool kan je namelijk effectief aan de slag met optimaliseren. Dat is bij elk bedrijf welkom toch? Process mapping geeft inzicht in processen en wordt daarom veel gebruikt om processen te optimaliseren. Met deze tool breng je jouw processen visueel in kaart. Dit doe je nadat je alle stappen en doelen van een proces helder voor jezelf hebt gemaakt.

Wat leer je in deze blog?

  • Wat value stream mapping inhoudt
  • Hoe je jouw klantreis in kaart brengt met customer journey mapping
  • Wat een stroomdiagram is

Met deze kennis kan je straks jouw bedrijfsprocessen optimaliseren!

8 verspillingen

Onderliggende handelingen

Een value stream map (VSM) is niet weg te denken bij een verbetertraject. Met deze tool werk je een proces van begin tot einde uit. Bij iedere stap geef je aan welke onderliggende handelingen daarbij komen kijken. Koppel hier doorlooptijden, tussenvoorraden en de waarde aan van de desbetreffende handeling. Dit kan waarde zijn voor het bedrijf of de klant. In sommige gevallen ontbreekt de toegevoegde waarde zelfs! Door het verwijderen van deze verspillingen kan je werken aan de ideale nieuwe situatatie, ook wel de future state genoemd. Aan de hand van de bepaalde future state kan je actiepunten vaststellen. Het fijne aan een Value Stream Map is dat je inzicht hebt in zowel de verspillingen als de oorzaken. Bekijk ons filmpje voor meer uitleg: Value Stream Map | Bureau Tromp – YouTube

De klantreis in kaart brengen

Met deze tool breng je de klantreis in kaart. Het meest bekende voorbeeld hierbij is de klantreis van de IKEA. De klantreis kent vele ups- en downs, maar IKEA zorgt ervoor dat je het gebouw altijd vrolijk verlaat door lekker goedkoop eten aan het einde van de klantreis aan te bieden. Lees hier meer over de customer journey van IKEA. Met de Customer Journey Mapping-techniek breng je dus eigenlijk de klantreis in kaart. Je bedenkt met welke touchpoints de klant in aanraking komt. Je hebt hierbij te maken met meerdere klantgroepen, dus je werkt de journey dan ook voor meerdere groepen uit. Belangrijk is om te denken aan het gevoel dat de klant krijgt van de customer journey. Ook is het de kunst om de klantreis positief af te sluiten.

Inzicht in ieders verantwoordelijkheid

Een swimming lane (stroomdiagram) laat zien wie verantwoordelijk is voor de stappen in een proces. Deze verantwoordelijkheid kan bij een medewerker, team of een afdeling liggen. Uit de stroomdiagram wordt duidelijk waar overdrachts- of communicatiemomenten zijn. Door het proces op deze manier te verwerken, heb je visueel zichtbaar waar het proces efficiënter zou kunnen werken of waar knelpunten zitten. De verantwoordelijken zijn gekoppeld, dus je kunt direct actie ondernemen.

Aan de slag met lean process mapping

Nu je drie methodes van lean process mapping geleerd hebt, kun je aan de slag. Dankzij deze tools kun je alle verspillingen wegnemen en de ideale situatie uitwerken. Vervolgens kan je de nieuwe situatie testen en waar nodig bijschaven. Zo kun je continu blijven verbeteren.

Welke Process Mapping Tools ga jij inzetten in jouw organisatie? Laat het ons weten via info@bureautromp.nl. We zijn benieuwd naar jouw uitkomsten. Ook als je vragen hebt kun je bij ons terecht. Lees hier meer over onze cursussen.