Slimmer werken,
blije klanten

Een heldere betekenis van Lean

Wellicht heb je Lean al wel eens voorbij zien komen? Maar, weet je dan ook wat de betekenis van Lean nou eigenlijk precies is? Nee? Lees dan vooral even verder! In deze blog beginnen wij namelijk bij het begin en geven we een heldere betekenis van Lean. Hiervoor nemen jij we mee terug naar het ontstaan van Lean.

Let’s start at the beginning
Lean vindt zijn oorsprong in de autofabrikant Toyota. We kunnen het ons nu bijna niet meer voorstellen, maar vroeger was zelfs in de auto-industrie sprake van handmatige productie. Massaproductie was een begrip dat ze helemaal niet kenden. Toen gedurende de 20e eeuw steeds meer mensen een auto wilden, moest hier echter verandering in komen. Zo produceerde Ford bijvoorbeeld al in een hoog tempo nieuwe auto’s. Toyota haalde hier inspiratie uit en wilde dit eveneens introduceren in hun eigen fabrieken. Na wat onderzoek bleek echter dat dit voor de Japanse markt nog niet rendabel zou zijn. Om toch efficiënter te werken begonnen zij het Toyota Productie Systeem (TPS) te ontwikkelen. Hiermee gingen zij zich richten op het elimineren van verspillingen in bedrijfsprocessen.

Betekenis van Lean

Maar wat zijn verspillingen dan precies? Dit zijn eigenlijk alle activiteiten in een proces die geen waarde voor de klant of voor de organisatie toevoegen. Anders gezegd, alle activiteiten waar je klant niet bereid is om voor de betalen of op te wachten. Dit kan betrekking hebben op onnodige wachttijden, transport of overproductie. Door het TPS toe te passen ben je bezig om al deze verspillingen zoveel mogelijk te elimineren. Dit betekent dat elke processtap of activiteit binnen een proces die geen klantwaarde of waarde voor de organisatie toevoegt verwijderd moet worden.

Na de invoering van TPS is er uiteraard onderzoek gedaan naar het systeem. En wat bleek, het was inderdaad effectief. Zo was er minder inspanning nodig voor processen, waren er minder tussen- en eindvoorraden nodig en werden er minder fouten gemaakt. Ook waren de investeringen die nodig waren voor de productiecapaciteit minimaal en waren medewerkers tevredener.

Boek nu jouw Lean Six Sigma training

Nadat het TPS succesvol bleek te zijn besloot dr. James P. Womack het een nieuwe naam te geven: Lean. TPS en Lean hebben dus hetzelfde grondbeginsel en Lean heeft zich door de jaren heen ontwikkelt tot de huidige methode: Lean Management. Binnen Lean Management draait het eveneens om het toevoegen van zoveel mogelijk klantwaarde. Eigenlijk alles wat je doet, doe je voor je klant. Dus net als bij TPS ben je verspillingen aan het verwijderen om zo efficiëntere processen te krijgen. Hierdoor kun jij je producten of diensten vaak sneller, beter of goedkoper leveren en kun jij je klant dus nog beter dienen. Lean Management voer je uit aan de hand van de 5 Lean principes.

De 5 Lean principes

1. Waarde: bij het eerste principe begin je bij de hoofdvraag van Lean: ‘Wie is mijn klant?’ en ‘Wat wil mijn klant?’. Lean draait om het toevoegen van zoveel mogelijk klantwaarde en dus is het van groot belang om te weten wie jouw klanten zijn en wat zij nou eigenlijk willen. Pas als je dit weet, kun je ook meer waarde voor hen toevoegen.

Betekenis van Lean

2. Waardestroom: hier ga je alle huidige processen/de huidige situatie in kaart brengen. Dit houdt in dat je alle activiteiten die binnen een processtap worden uitgevoerd opschrijft. Aan de hand hiervan ga je kijken welke activiteiten of processtappen eigenlijk geen klantwaarde toevoegen (en welke ook niet nodig zijn om de organisatie draaiende te houden). Dit noem je allemaal verspillingen en deze moeten (zoveel mogelijk) geëlimineerd worden.

Betekenis van Lean

3. Flow: in deze fase ga je de verspillingen die je hiervoor hebt gevonden werkelijk elimineren. Hierdoor hou je (idealiter) alleen de processtappen en activiteiten over die waarde voor de klant of voor de organisatie toevoegen. Nadat je dit hebt gedaan is het wel van belang dat het proces goed blijft lopen. Je hebt het proces dermate aangepast en stappen verwijderd, waardoor het uit zichzelf hoogst waarschijnlijk niet meer vloeiend loopt. Bij dit principe is het dus ook van belang dat je ervoor zorgt dat de overgebleven stappen goed op elkaar afgestemd worden. Anders gezegd: creëer een goedlopende flow. Zo voorkom je dat er opstoppingen of nieuwe verspillingen ontstaan.

Betekenis van Lean

4. Pull: ‘doe alleen dat wat nodig is, wanneer het nodig is.’. Dit is waar het bij Pull om draait. Dit houdt in dat je enkel producten moet produceren wanneer klanten hier om vragen. Op deze manier voorkom je onnodige tussen- en eindvoorraden. Dit houdt niet in dat je helemaal geen voorraden mag hebben, want dat is niet realistisch. Het betekent meer dat jij je klanten zo goed moet kennen dat je weet hoeveel zij (ongeveer) afnemen. Dat moet je op voorraad hebben en niet meer (of minder).

Betekenis van Lean

5. Perfectie: met perfectie bedoelen we niet dat je letterlijk perfect moet proberen te zijn. Dit is helemaal niet haalbaar en dit wel proberen te bereiken zal je dan ook doodongelukkig maken. Nee, wat wij hier bedoelen is dat je moet proberen om het zo goed mogelijk te doen. Dit is te bereiken door continu te willen verbeteren en het elke dag net iets beter te willen doen dan de dag daarvoor.

Betekenis van Lean

Conclusie

Samengevat, wat is de betekenis van Lean nu precies? Het is een methode die gebruikt wordt om zoveel mogelijk klantwaarde te creëren. Dit wordt gedaan door verspillingen binnen processen te elimineren. Zo werk je efficiënter, maximaliseer je klantwaarde, verminder je kosten en doorlooptijden en behaal je een hogere productiviteit.

Weet je nu wat de betekenis van Lean is? Mooi zo! Wil je er echter meer over weten en wil je ‘Lean werken’ ook in je eigen organisatie gaan toepassen? Bekijk dan ons trainingsaanbod eens.

Ook interessant:

Volg ons op LinkedIn (we delen onze artikelen met je)

Of deel het in je netwerk: